Auton talvipesu

Auton pesu talvella on melkeimpä tärkeämpää kuin kesällä. Pakkasten iskiessä teille levitetään suolaa sulattamaan jäätä ja tämä loistava aine tunnetaan myös hyvistä kyvyistään syövyttää metallia. Suuret lämpötilavaihtelut ja ilmankosteus tuovat lisää uhkia autollesi. Suomen talvi on raskaimpia aikoja auton maalipinnalle ja alustalle. Mutta miten tästä sitten selvitään, että auto pysyisi mahdollisimman hyvänä talven yli? Sen me kerromme nyt!

 

Miten varautua talveen?

Jokaisen autoilijan perus rutiiniin kuuluu talvirenkaiden vaihto ja jääskrapan laitto autoon. Useimmiten kuitenki unohdetaan auton ulkopintojen valmistelu suolaa ja pakkasia vastaan. Vielä kun pihalla ei ole -20°C ja lunta 30cm niin samalla kun talvirenkaat vaihtaa alle on hyvä aika suojata myös auton maalipinta. Paras tapa tähän on puhdistaa pinnat huolellisesti ja suojata ne laadukkaalla pinnoitteella tai vahalla.

 

Kun vaihdat talvirenkaita ja irroitat kesärenkaan, pese rengaskaari huolellisesti ja tarkista osien kunto. Kun pinnat ovat puhtaat on helppo havaita, jos jokin osa on alkanut ruostua tai esimerkiksi jarrut kaipaavat huoltoa. Kun tämä on hoidettu voit asentaa talvirenkaan paikoille ja edetä auton maalipinnalle. Auton oikeaoppiseen pesuun löydät ohjeet TÄÄLTÄ. Kun auto on pesty, pitää se vielä suojata laadukkaalla vahalla tai ammattilaisen asentamalla pinnoitteella. Jos mietit mikä suoja olisi paras ota yhteyttä meihin tai meidän jälleenmyyjiin ja kysy sopivaa vahaa juuri sinun autollesi!

 

Kuinka ylläpidän autoa talven yli?

Kuten aikasemmin oli puhetta, kuinka auton pesu on melkein tärkeämpää talvella kuin kesällä. Haluat varmasti, että syksyllä tekemäsi työ autollesi ei mene hukkaan, on autoa hyvä pestä säännöllisesti myös talvella. Jos talven liat jättää muhimaan auton pinnalle pitkäksi aikaa, ehtivät ne tarttua voimakkaasti maalipintaan ja niiden peseminen keväällä on todellinen haaste. Useimmiten ongelmaksi tulee, että missä sitä nyt talvella autoa pesisi kun pihalla on sellaiset kelit ettei postiakaan huvittaisi hakea. Suomessa on paljon Tee se itse- Halleja, joissa pääset pesemään autosi lämpöisessä eikä pesuaineet pääse jäätymään maalipinnalle. Jos et itse halua pestä autoasi käy katsomassa täältä Furen laatutarkastuksen läpi käyneet Detailing yrittäjät ympäri Suomen.

 

Kuinka usein autoa on hyvä pestä?

Tiettyä aikaväliä ei ole olemassa ja se riippuu paljon millaista ajoa autolla ajetaan ja kuinka likaiseksi auto on päässyt, mutta suosittelemme sopivaksi pesuväliksi korkeintaan 1kk. 

 

Miksi en ajaisi vain autonpesukoneeseen?

Tämä kiistelty aihe, miksi ei vain ajaisi autonpesukoneeseen? Autonpesukoneissa on hyvät ja huonot puolet. Pesu on helppoa eikä autosta tarvi edes nousta. Autosi tulee 90% puhtaaksi ja osalle ihmisistä tämä riittää ja homma on sillä selvä. Mutta jos mietitään syksyllä tekemääsi perusteellista puhdistusta ja vahaa jota levitit pinnoille. Autonpesukoneet käyttävät todella voimakkaita kemikaaleja poistaakseen kaiken lian auton pinnoilta. Eihän kukaan enää kävisi koneessa jos maalipintaan jäisi lika raitoja. Näillä kemikaaleilla on kuitenkin taipumus poistaa myös vahat auton pinnalta. Myös oven välit ja rengaskaaret jäävät puhdistamatta, joihin kerääntyy talven aikana paljon suolapitoista likaa ja kun niitä ei putsaa säännöllisesti, pääsee lika pinttymään ja voi alkaa muodostamaan ruostetta. Tee se itse - Hallissa tai paikallisella Detailing yrittäjälle nämä paikat tulee putsattua ja kuivattua, eikä niistä tarvi murehtia.

 

Mites sitten maalipinnan naarmuuntuminen harjakoneissa? Autonpesukoneet ovat suunniteltu pelkästään autojen pesuun ja harjat ovat todella pehmeitä joten naarmuuntumista ei pitäisi tapahtua. Mutta ongelmaksi tulee useimmiten vähäinen esipesu ennen kuin harjat alkavat pyöriä. TI - Hallissa tai Detailing yrityksessä ihminen on aina tekemässä esipesun ja pystyy nähdä koska esipesun jälkeen varsinainen mekaaninen pesu on turvallista aloittaa. Harjakoneiden huonon esipesun takia likaa pääsee myös tarttumaan harjoihin. Vaikka sinun autosi olisi ollut melko puhdas ennen autopesua niin edellinen auto on voinut olla todella likainen ja tämän lika on vielä harjoissa, jotka aiheuttavat naarmuuntumisen sinun autossasi. Ideaali tilanne olisi, että harjat pestäisiin joka auton jälkeen, mutta se ei useimmiten ole mahdollista.

KÄYTTÄJÄTUNNUS
SALASANA

Kirjautuminen

Kirjaudu sisään antamalla
tunnuksesi ja salasanasi.

› Uusi asiakas? Rekisteröidy tästä.
› Unohtuiko salasana?